چند جمله از امام صادق در مورد مهدی عج و منتظران ایشان:
قالَ امام الصادِقُ (ع) :
ویژگی ها و اوصاف حضرت مهدی (عج)
راجع به حضرت مهدی ـ علیه السّلام ـ و اوصاف آن بزرگوار باید بدانیم که شناختن مشخصات آن حضرت از دو جهت اهمیت بخصوص دارد: یکی از نظر تکلیف زیرا شناختن امام شرعاً و عقلاً واجب است و به حکم حدیث معروف:
«مَنْ ماتَ وَلَمْ یَعْرِفْ اِمامَ زَمانِهِ ماتَ مَیْتَهَ الْجاهِلِیِّهِ»
هر کس بمیرد و امام زمان خود را نشناخته باشد، مرده است (همانند) مردن جاهلیت.
و دیگر از جهت شناختن دروغ و باطل بودن دعاوی کسانی که به دروغ ادعای مهدویت کرده یا بنمایند، زیرا با ملاحظه این مشخصات، کذب و بطلان دعوای این افراد روشن و واضح میشود چون فاقد این صفات و خصائص بودهاند.
در مطالب بعدی به بعضی از این خصوصیات و نشانه ها در مورد مهدی عج میپردازیم .یا علی
بحارالانوار جلد 52
کتاب حکیم
آیا آقا(عج) اینگونه مارا می خواهد ؟
شما اگر خصوصیات منتظرواقعى حضرت مهدى(ع) را در خود پیاده سازید، قطعا آن حضرت را از خود راضى و خشنود کردهاید. منتظر واقعى مهدى(عج)باید چندین خصوصیت داشته باشد: 1- عمل به تکالیف دینى منتظر واقعى باید تمام وظایف دینى و احکام الهى را نجام دهد در مرحله اول نه یک واجب از او ترک شود و نه یک حرام از او صادر شود. 2- محزون بودن به علت محروم بودن از زیارت آن وجود مبارک
«عزیز علىّ ان ارى الخلق و لاترى و لا اسمع لک حسیسا و لا نجوى...؛بر من گران است که خلق را ببینم و تو دیده نشوى و سخن آشکار و پنهان تو را نشنوم»، (دعاى ندبه).
3- انتظار فرج آن حضرت، در روایات متعدد داریم که در زمان غییبت امام زمان(ع) بهترین اعمال انتظار فرج است
«سفینة البحار شیخ عباس قمى ماده نظر»
اینجا نیاز به توضیح دارد که چرا بهترین اعمال انتظار فرج است. فرج؛ یعنى، نصرت و پیروزى و گشایش و مقصود نصرت و پیروزى حکومت عدل علوى بر حکومتهاى کفر و شرک و بى داد است پیروزى عدل گسترى که به رهبرى امام عصر(عج) تشکیل مىگردد
بنابراین انتظار فرج یعنى انتظار تحقق یافتن این آرمان بزرگ و جهانى است و منتظر حقیقى کسى است که حقیقتا خواهان تشکیل چنین حکومتى باشد و این خواسته آن گاه جدى و راست است که شخص منتظر عامل به عدل و گریزان از ستم و تباهى باشد و گرنه انتظار فرج در حد یک ادعا و شعار بى محتوا باقى خواهد بود
ازاینرو در روایات آمده است که انتظار فرج خود فرج است زیرا کسى که حقیقتا منتظر فرج و ظهور حجت خدا و تاسیس حکومت عدل گستر اوست زندگى خود را بر پایه عدل و داد استوار مىسازد و او انسانى است که حضور و غیبت امام در نحوه رفتار و سیر و سلوکش تفاوتى ندارد و قبل از تشکیل حکومت عدل او چنین حکومتى را در زندگى خود پایدار ساخته است
بنابراین انتظار فرج حقیقى ریشه در معرفت به حق و عدل و ایمان و عشق به آن دارد و آثار آن نیز در عمل نمایان مىگردد و چنین حقیقت اصیل و عمیقى با لفظ و شعار به دست نمىآید و با بىتفاوتى و بىاعتنایى نسبت به مقدمات دینى و رسالتهاى انسانى در تعارض و تناقض است از این جا نادرستى یک تفسیر از انتظار فرج روشن مىشود زیرا بعضى بر این تصور خام هستند که انتظار فرج یعنى بى تفاوتى نسبت به آنچه در جوامع بشر مىگذرد و دست روى دست گذاشتن به امید اینکه امام زمان ظهور کند و آنها را اصلاح نماید. انتظار فرج تعهدآفرین و مسؤولیتساز است و با بىتفاوتى و بىاعتنایى به سرنوشت بشر و حقیقت و فضلیت منافات دارد.